Siirry sisältöön

POP Vakuutus selvitti: Juhannus näkyy piikkinä korvaushakemuksissa

Yöttömän yön juhla taikoineen, vihtoineen ja kokkoineen tuo vakuutusyhtiölle liudan vahinkoilmoituksia: mölkkyhaavereita, veneonnettomuuksia ja hajonneita kännyköitä. POP Vakuutuksen selvityksen mukaan eniten sattuu ja tapahtuu veneillessä ja mökin pihalla puuhaillessa.

POP Vakuutuksen vahinkotilastot kertovat, että juhannuksena vahinkomäärät kasvavat noin 20 % normaaliin kesäviikonloppuun verrattuna sekä henkilö- että venevakuutuksissa. Tämä pitää sisällään niin vene-, matka- kuin tapaturmavakuutuksien piiriin tulleet ilmoitukset.

Koti- ja liikennevakuutusten osalta on rauhallisempaa, pois lukien meno- ja paluuliikennepäivät. POP Vakuutuksen korvausjohtaja Mikko Koski toteaa:

"Aiempien juhannusten perusteella näyttää siltä, että meno- ja paluupäivänä eniten kolisee liikenteessä. Juhannusaatto- ja päivä ovat puolestaan aikaa, kun sattuu ja tapahtuu sekä vesillä että mökeillä touhutessa."

Perinteisesti suomalaiset suuntaavat keskikesän juhlan viettoon festareille, mökeille ja yhä useammin myös kaupunkiin. Kaupunkijuhannusten yleistyminen näkyy tilastoissa normaalin vilkkaan kesäviikonlopun tapaan. Nähtäväksi jää suuntaavatko normaalioloissa festarijuhannusta viettävät tänä vuonna kaupunkiin vai mökeille, ja miten se näkyy vahinkotilastoissa.

Juhannuksen yleisin vahinkoilmoitus ei yllätä

Vahinkotilastot kertovat totuuden myös juhannuksen tyypillisimmistä sattumuksista. Moni luulee, että eniten tapahtuu grillailun ja kokon polttamisen ympärillä, mutta kännykkähaaverit nousevat juhlaviikonlopun ykköspaikalle vahinkoilmoitusten osalta.

"Kännykät tuppaavat särkymään, katoamaan ja hukkumaan juhannuksena. Kannattaa siis pitää erityistä huolta puhelimestaan, mikäli mielii ikuistavansa loimuavan kokon tai auringonlaskun", Koski lisää.

Harmittomia, mutta huvittavia kommelluksia mahtuu suomalaiseen juhannukseen kosolti. Muun muassa nyrjähtäneitä nilkkoja liukastumisten ja kaatumisten seurauksena sekä päivystysreissuja, kun kalareissulla ongenkoukku on napannut kalan sijaan sormeen.

Koski muistaa eräänkin tapauksen, jossa mökkiolympialaisten viimeisenä lajina oli lipputangon ympäri juokseminen. Siihen vielä märkä nurmikko, niin liukastuminen, mielipaha ja silmälasien rikkoontuminen oli taattu.

"Tässä tapauksessa onneksi selvittiin pahemmitta kolhuitta. Lisäksi rikkoontuneissa silmälaseissa oli sen verran kevyet vahvuudet, että juhannuksen viettäminen jatkui hyvin ilman lasejakin."

Lisätietoja:

Markkinointi- ja viestintäjohtaja Jussi Rossi, 040 181 7221 jussi.rossi@suomenvahinkovakuutus.fi

Korvausjohtaja Mikko Koski, 050 308 0666 mikko.koski@suomenvahinkovakuutus.fi



POP Vakuutus on tämän hetken nopeimmin kasvava vakuutusyhtiö, joka palvelee jo 150 000 asiakasta verkossa ja puhelimitse. Ikuisen onnen ja auringonpaisteen sijasta yhtiö tarjoaa asiakkailleen vain ja ainoastaan helppoja, hyviä ja edullisia vakuutuksia. POP Vakuutus on Suomen Vahinkovakuutus Oy:n markkinointinimi. Yhtiö on osa POP Pankki -ryhmää, ja se aloitti toimintansa vuonna 2012.

Lisätiedot ja mediayhteydet

Satu Soitula

Satu Soitula

Markkinointi

  • satu.soitula@suomenvahinkovakuutus.fi