Tältä näyttää suomalainen juhannus vakuutusyhtiön silmin

Monille suomalaiselle keskikesän juhla on täynnä perinteitä ja taikaa. Vakuutusyhtiössä näitä perinteitä tulkitaan vahinkotilastojen kautta. Keskikesän juhla mökkeineen, kokkoineen ja veneineen tuo vakuutusyhtiölle reippaan määrän vahinkoilmoituksia.

Ajoneuvovahinkojen määrä laskee suomalaisten rauhoittuessa juhannuksen viettoon, mutta ilkivalta uhkaa autoja

Juhannuksena suomalainen pakkaa läheisensä autoon ja suuntaa juhlan viettoon usein mökille ja erilaisille kesäfestareille. Menoliikenne on tyypillisesti ruuhkaisinta torstaina, jonka jälkeen autot jätetään pääsääntöisesti kiltisti parkkiin aina sunnuntaihin asti.

Kaskovahinkojen määrä putoaa noin 20 % ja liikennevahinkojen määrä 30 %, kun verrataan tavalliseen kesäviikonloppuun pois lukien meno- ja paluupäivät. Hinausvahinkojen määrä putoaa 10–15 %, kertoo POP Vakuutuksen korvauspalveluiden operatiivinen päällikkö Tommi Lehmusvirta.

Auton omistajienkaan ei kuitenkaan kannata huokaista helpotuksesta juhannuksena, vaikka kasko- ja liikennevahingot laskevatkin. Autoihin nimittäin kohdistuu enemmän ilkivaltaa niiden ollessa poissa käyttäjiensä valvovan silmän alta.

Suomalainen juhannus yllättää veneilijät – venevahinkoja kaksinkertaisesti

Vaikka autojen kasko- ja liikennevahingot POP Vakuutuksen tilastojen mukaan juhannuksena laskevatkin, ei se kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö esimerkiksi pelastusviranomaisilla pitäisi kiirettä. Vesillä liikkuvat juhannuskansalaiset pitävät huolta, että tekemistä riittää juhannuksenakin.

Harmillisesti suomalainen juhannus ja venevahingot näyttäisivät vahinkotilastomme puolesta kuuluvan kiistattomasti yhteen, sillä venevahinkoja sattuu juhannuksena jopa kaksinkertainen määrä normaaliin kesäviikonloppuun verrattuna, Lehmusvirta toteaa.

Veneilijöiden määrä on erityisesti korona-aikana lisääntynyt ja vesille lähdetäänkin yhä suurempitehoisilla vesikulkuneuvoilla.

Juhannuksen yhteenveto ei yllätä: joka paikassa sattuu ja tapahtuu

Moni valitsee myös perinteisen mökki- tai festarijuhannuksen sijaan jäädä kaupunkiin. Juhannuksen vietto näkyy kotivakuutusvahinkotilastossa, mutta ei normaalia vilkasta kesäviikonloppua korkeampina lukuina.

Sen sijaan henkilövahingot nousevat yleisesti juhannuksen osalta noin 20 %, vietettiinpä keskikesän juhlaa sitten missä tahansa. Harmittomia haavereita mahtuu suomalaiseen juhannukseen kosolti. Muun muassa nyrjähtäneitä nilkkoja liukastumisten ja kaatumisten seurauksena sekä päivystysreissuja pienten lääkärin huomiota vaativien haaverien vuoksi.

Siispä malttia liikenteeseen, vesille, mökkijuhlaan, kaupunkiin ja sinne festareille.

Lähteet:
POP Vakuutuksen vahinkodata