Myynnin ja kumppanuuksien asiantuntija Satu Valtosen uramanifestointi: ”Sisäsiisti toimistoduuni, jossa saa käyttää omia vaatteita”

Vuonna 2018 POP Vakuutuksessa työharjoittelussa aloittaneen Satu Valtosen tarina on hyvä esimerkki siitä, kuinka työelämässä voi päästä tekemään monenlaisia mielenkiintoisia tehtäviä, jos vain uskaltaa tarttua haasteisiin ja niihinkin mahdollisuuksiin, joista voi aluksi olla ennakko-oletuksia.

Töissä meillä - Uratarinakuva Satu Valtonen

Monenlaisissa asiakaspalvelutehtävissä työskennellyt Satu heittää leikkisästi kieli poskella, että hänen urasuunnitelmiaan on alkuaikoina ohjannut ajatus, jossa tulevaisuuden työn olisi hyvä olla sisäsiisti toimistoduuni, jossa saa käyttää omia vaatteita.

Maailmalla reissussakin viihtyneen Satun tarinaan on mahtunut paljon erilaisia käänteitä, joista viimeisin on uusi rooli myynnin ja kumppanuuksien asiantuntijana.

"Silloin ymmärsin, että eihän tämä myynti olekaan mitään tuputtamista"

Lukion jälkeen Satu työskenteli ulkomailla. Vuoden Australian reissun jälkeen hän opiskeli Suomessa ulkomaan matkaoppaan tutkinnon, jonka myötä hän lähti työskentelemään Kreetalle ja Teneriffalle.

"Vuonna 2014 palasin Suomeen ja halusin hakea opiskelemaan. 2015 aloitin opiskelut ammattikorkeakoulussa kulttuurituottajaksi. Vaihdoin tradenomiopintoihin vuoden jälkeen, sillä koin, etteivät kulttuurituottajan opinnot olleet tarpeeksi liike-elämälähtöisiä minulle."

2017–2018 Satu vietti vuoden Saksassa vaihdossa ja oli jäämässä sinne työharjoitteluun, mutta harjoittelupaikan saaminen Saksasta osoittautuikin hankalammaksi kuin Satu osasi olettaa, sillä monessa paikassa vaadittiin hyvää saksankielentaitoa.

"Vaihtovuosi oli lopuillaan ja harjoittelupaikka oli löydettävä. Minulle soitettiin POP Vakuutukselta ja kysyttiin, haluaisinko tulla tänne harjoitteluun."

Satu palasi Saksasta Suomeen ja aloitti elokuussa 2018 harjoittelun POP Vakuutuksen asiakaspalvelussa, joka silloisten suunnitelmien mukaan piti kestää seuraavan vuoden tammikuuhun saakka. Suunnitelmiin tuli kuitenkin muutos.

"Olin ehtinyt olla kuukauden harjoittelussa, kun asiakaspalveluun ja myyntipalveluun tuli tarjolle avoimia työpaikkoja. Silloinen tuleva esihenkilö sanoi heti suoraan, että tulet meidän tiimiimme. Hänelle oli päivänselvää, että menen myyntipalvelun puolelle. Itse en silloin vielä osannut nähdä sitä. Ajattelin myynnistä tosi vääristyneesti. Ja olihan se alku ehkä vähän haastavaa, mutta kyllä se lähti siitä sitten pian rullaamaan."

Ensimmäiset pari vuotta Satu työskenteli sisäänpäin tulevassa myyntilinjassa ja siirtyi sen jälkeen soittamaan pankkien kautta tulleita asiakkaita ja kartoittamaan heidän vakuutustarpeitaan.

"Rakastuin siihen hommaan täysin. Silloin ymmärsin, että eihän tämä myynti olekaan mitään tuputtamista, vaan oikeasti halusin auttaa asiakasta ymmärtämään, mitä vakuutukset ovat ja mitä ne kattavat. Koko ajatusmalli myynnistä muuttui."

Muutosten vuosi 2021

Pankkiasiakkuuksien parissa Satu työskenteli vuoden verran, mutta jonkinlainen kaipuu muutokseen kyti mielessä. Vuonna 2021 Satu haki opiskelemaan ylempää ammattikorkeakoulututkintoa ja pääsykokeiden jälkeen lähes unohti koko asian. Samoihin aikoihin elämässä tapahtui myös toisenlainen muutos, kun Satu käväisi hetkisen toisen vakuutusyhtiön palveluksessa. Pian Satu kuitenkin ymmärsi, että kaipasi takaisin POP Vakuutukseen.

"YAMK:n opiskelupaikan saaminen tuli täysin shokkina ja yllättäen. Tammikuussa '22 alkoi opinnot. Uskon manifestoinnin voimaan. Samoihin aikoihin olin sanoittanut läheisillenikin vielä toisen tavoitteen, että haluan takaisin POP Vakuutukselle tekemään jotain uutta."

Manifestointi tuotti tulosta, kun Satun entinen esihenkilö soitti ja tarjosi uutta työtehtävää. Satu teki paluun POP Vakuutukselle keväällä 2022 aloittaen uudessa tehtävässä yhteyskoordinaattorina. Tekemisen puutteesta ei Satun ole ainakaan hetkeen tarvinnut puhua. YAMK-opintojen ja kokopäiväisen työn yhdistäminen on vaatinut myös veronsa.

"Opiskelun ja työn yhdistäminen vaatii resursseja. Itselläni oli uuden työtehtävän ja koulun puolesta aika paljon tekemistä. Ensimmäinen kevät oli melko kuormittava, mutta se helpotti syksymmällä, kun työtehtävätkin olivat jo sitten tuttuja. Työpaikalla opiskeluuni suhtauduttiin joustavasti ja myönteisesti. Tein muutamia kurssitöitä sekä opinnäytetyön meille sisäisesti, lisäksi sain järjestettyä muutamat vapaapäivät koulupäiviin, joten tukea kyllä sai koulun suorittamiseen."

POP Vakuutuksella on hyvä tekemisen meininki ilman mailan puristamista - "On luottamus siihen, että hommat hoituvat mistä vain"

POP Vakuutuksella luotetaan Satun mukaan siihen, että ihmiset hoitavat työnsä, mutta tarvittaessa myös kaveria autetaan.

"Sovitaan mitä tehdään ja tehdään mitä sovitaan. Hyvä tekemisen meininki ilman mailan puristamista. Jokainen hoitaa oman tonttinsa ja jeesaa tarvittaessa kaveriakin."

POP Vakuutuksen todella joustavasta hybridi- ja etätyökulttuurista Satulla on myös vain ylistävää sanottavaa.

"Hybridityöskentely on joustavaa ja se on itselleni tärkeää. Jos on joku palaveri toimistolla, niin voidaan olla yhdessä toimistolla, mutta ei siitä tehdä mitään ongelmaa. Tai toisena esimerkkinä se, että pystyin loppuvuodesta 2023 tekemään kolme viikkoa Portugalista etätöitä. Ajattelin, että joutuisin edes jotenkin perustelemaan, mutta se meni kertaheitolla läpi ja siitä oltiin innoissaan. On luottamus siihen, että hommat hoituvat mistä vain."