Siirry sisältöön

Kun autosi jättää tielle, on syynä todennäköisimmin joku näistä vioista

Päättyikö matka autosi kanssa ennen aikojaan? Tutkimme hinaustilastojamme yleisimpien vikojen valossa. Tilastosta käy ilmi, että useimmiten hinausauto tilataan teknisen vian takia. Huomattavasti harvemmin syynä on onnettomuus.

Näillä autoilla päädyt varmimmin hinattavaksi

Moottorivika ja käynnistymisongelmat yleisimpiä hinaukseen johtavia syitä – kolarointi johtaa hinaukseen huomattavasti harvemmin

Tilastot paljastavat sen, millaisiin ongelmiin erimerkkisten autojen matka tyypillisimmin katkeaa. Moottorivika on yleisin hinauksen syy kaikilla vertailun autoilla noin 30 prosentin osuudella. Näistä vioista suhteellisesti suurin osa löytyy Audeista. Audien hinauksista jopa 40 % johtuu moottorivioista.

Toiseksi yleisin syy auton hinaukseen on se, ettei se käynnisty. Suhteellisesti käynnistysongelmia on eniten Hyundailla, Renaultilla ja Nissanilla. Kokonaistilastoa tarkastellessa autot jättävät starttaamatta vajaassa 13 prosentissa tapauksista.

Yleisimpien ongelmien TOP5-listalle nousevat myös viat vaihteistossa ja rengasongelmat. Vaihteiston kanssa painitaan noin seitsemässä prosentissa tapauksista ja rengasongelmiin matka päättyy vajaalla kuudella prosentilla. Kolarointi sijoittuu kokonaistilastossa sijalle kuusi ja kyseiseen syyhyn matka päättyy 4,5 prosentilla.

Hinausvahinkojen määrä kasvaa, mitä enemmän kilometrejä ajetaan - eniten ongelmia yli 10-vuotiailla autoilla

Hinattavaksi joutumisella on selkeä yhteys ajokilometreihin ja auton ikään. Vuosien ja kilometrien karttuessa auton huolloilla, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on suuri merkitys auton kuntoon.

Mitä enemmän ajokilometrejä vuodessa kertyy, sitä suuremmalla todennäköisyydellä auto päätyy hinaukseen. Ja kun kertyy kilometrejä, kertyy autolle usein myös ikävuosia, joka näkyy luonnollisesti hinaustilastossa siten, että yli 10-vuotiaita autoja hinataan eniten ja hinausmäärät tasaisesti kasvavat, mitä vanhempi auto on, kertoo POP Vakuutuksen korvauspuolen operatiivinen päällikkö Tommi Lehmusvirta.

Auton kunnosta huolehtimisella on siis suora vaikutus matkan keskeytyksiin. Tämän vuoksi esimerkiksi akun kunto kannattaa tarkistaa aina ennen pakkaskelejä. Samoin auton renkaiden pultit suositellaan jälkikiristämään 100 kilometrin ajon jälkeen niiden vaihtamisesta.

Omatoimiset hinaukset ja renkaanvaihdot tien sivussa voivat aiheuttaa vaaraa

Jos auto sattuu jättämään tielle, oli syynä sitten moottorivika tai rengasrikko, voi kaverin hinausavuksi soittaminen paikalle houkuttaa. Kokemattoman kuskin suorittama omatoimihinaus voi kuitenkin aiheuttaa vaaraa muulle liikenteelle ja aiheuttaa pahimmillaan jopa onnettomuuden.

Tämän lisäksi nykyautojen tekniikka saattaa aiheuttaa sen, ettei auto ole turvallisesti hinattavissa, jos ajoneuvon sähköinen ajolaitteisto ei toimi. Hinatessa autolle voi myös aiheutua entistä enemmän lisävahinkoa sillä esimerkiksi auton vaihteisto rikkoutuu herkästi. Siksi hinaukseen suositellaan käyttämään osaavaa ja ammattitaitoista hinauskumppania, Lehmusvirta päättää.

Lisätiedot ja mediayhteydet

Jasmina Mero

Jasmina Mero

Markkinointi

  • jasmina.mero@suomenvahinkovakuutus.fi