Onko autosi tuulilasissa kiveniskemä? Vahinko voi käydä kalliiksi, jos et korjauta sitä heti

Tuulilasiin tuleva kiveniskemä ei ole vain kosmeettinen haitta. POP Vakuutus selvitti, että Suomessa lasinvaihtoa vaativa vaurio aiheutuu vuosittain joka kymmenenteen autoon. Lasinvaihdon riskiä kasvattaa korjaamatta jäänyt kiveniskemä, jolloin lasi pääsee halkeamaan.

Monelta lasinvaihdolta vältyttäisiin korjaamalla kiveniskemät heti

Tuulilasiin osunut kiveniskemä saadaan parhaiten korjattua näkymättömäksi, mitä nopeammin se korjataan. Erityisesti pakkas- ja hellekaudet ovat tyypillisiä ajanjaksoja, jolloin lasinvaihtojen kysyntä kasvaa. Vaurioituneeseen lasiin kohdistuu kuumaa tai kylmää ilmaa ja lämpötilaero saa kiveniskemäisen lasin halkeamaan. Monelta lasinvaihdolta siis vältyttäisiin, jos kiveniskemä korjattaisiin ajoissa.

Ehjä tuulilasi on osa auton kokonaisturvallisuutta ja takaa muun muassa turvatyynyjen toiminnan

Yleisesti Suomessa tuulilasin korjaukseen ja vaihtoon suhtaudutaan toissijaisesti. Iskemät koetaan kosmeettisena haittana, vaikka kyseessä on auton turvallisuusjärjestelmän kannalta merkittävä tekijä. Korin jäykkyydestä yli 30 % on tuulilasin varassa. Ehjä tuulilasi takaa myös sen, että esimerkiksi turvatyynyt toimivat törmäystilanteessa suunnitellusti. Siksi tuulilasi tulisi nähdä osana omaa sekä matkustajien turvallisuutta eikä sen vaihto saisi olla kiinni esimerkiksi katsastushenkilön näkemyksestä.

Vuonna 2018 katsastusohjeet tiukensivat tuulilasien kuntovaatimuksia ja näimme silloin melkoisen piikin sekä lasin korjauksissa että -vaihdoissa. Tämä kertoo, että teillämme liikkuu paljon ajoneuvoja rikkinäisillä tuulilaseilla, kertoo Carglass®:n toimitusjohtaja Samuel Alander.

Tuulilasien lisääntynyt tekniikka vaatii asiansa osaavan huoltoliikkeen

Tuulilasien pinta-ala on kasvanut noin 15 % viimeisen 15 vuoden aikana ja samalla laseihin tuodaan yhä enemmän turvallisuus- ja mukavuuslaitteisiin liittyvää tekniikkaa. Tuulilasin vaihto ei ole enää niin yksinkertaista kuin menneinä vuosikymmeninä ja tuulilasin vaihto ilman kattavaa lasiturvaa käy asiakkaan kukkaron päälle. Pelkästään lasivahinkojen määrä on kasvussa johtuen muun muassa ohentuneista tuulilaseista. Asennuskustannuksia lisäävät erityisesti uudet työvaiheet, kuten kalibroinnit ja resetoinnit. Vauriot tulisi ehdottomasti korjata yrityksissä, joilla on osaavat asentajat, ajantasaiset laitteet ja ajantasaiset ohjeet siitä, miten kyseenomaiset vauriot korjataan.

Kannustammekin autoilijoita menemään kiveniskemän korjaukseen heti kun mahdollista, ettei lasi pääse halkeamaan. On yllättävän yleistä, että autoilijat eivät tiedä tuulilasin korjauksen olevan heille ilmaista, jos autossa on kattava lasivakuutus. Jos tuulilasi joudutaan vaihtamaan kokonaan, on asiakkaalle koituva omavastuu tällöin 150 €, kertoo POP Vakuutuksen korvauspalveluiden operatiivinen päällikkö Tommi Lehmusvirta.

Lasiturva korvaa auton tuuli-, sivu- tai takalasiin suorasta ulkoisesta iskusta tai osumasta aiheutuneen vahingon joko korjaamalla tai vaihtamalla lasin.