Siirry sisältöön

”Mahdollisimman vähän vakuutusjargonia”, tiivistää toimitusjohtaja Marko Lindfors 10-vuotiaan POP Vakuutuksen taivalta

POP Vakuutus aloitti toimintansa asiakkailleen 10 vuotta sitten, syksyllä 2012. Täysin digitaalinen vakuutusyhtiö sai alkusysäyksensä eurooppalaisesta yhteistyökuviosta. Vielä 10 vuotta sitten kansainväliset esimerkit eivät sellaisenaan olisi toimineet Suomen markkinassa. Siispä oli kehitettävä bisnessuunnitelma, jonka myötä syntyi Suomen ensimmäinen täysin verkossa toimiva vakuutusyhtiö. Miten on viimeiset 10 vuotta sujunut, toimitusjohtaja Marko Lindfors?

Kuva Marko Lindforsista

Turhautuminen laittoi uuden alulle: ”Meillä oli vahva halu tehdä asioita eri tavalla, kuin Suomen markkinassa oli koskaan aiemmin tehty.”

Alussa oli suo, kuokka ja…. POP Vakuutus sai alkunsa kahden henkilön ideasta, mutta aktiivisessa rakennusvaiheessa mukana toimi 7 henkilöä. Kun palvelua aloitettiin lokakuussa 2012 tarjoamaan asiakkaille, oli tiimissä jäseniä – näkökulmasta riippuen – jo kolminkertainen määrä.

" Olihan se hauskaa aikaa, mutta samalla oli myös valtavan rohkeaa lähteä myymään meidän palveluitamme asiakkaille, kun tiesimme asioiden keskeneräisyyden. Luotimme kuitenkin hyvän asiakaspalvelun voimaan ja helppokäyttöisyyteen", Lindfors muistelee.

Pienessä porukassa kaikki tekivät alkuun kaikkea, ja jos jotain ei osannut, sen oppi.

Oli titteli mikä tahansa, niin kaikki tekivät alkuun vähän kaikkea. Koottiin pöydät, tehtiin jätehuoltosopimukset, oltiin asiakaspalvelussa ja tehtiin korvauspalvelua. Meillä oli tiivis porukka, jossa osattiin tehdä asioita laidasta laitaan ja jos jotain ei osannut, niin siinähän sen oppi.

Työmäärä oli Lindforsin mukaan alkuun valtava eikä lomia ehtinyt juuri ensimmäiseen kolmeen vuoteen pitää, mutta huumori ja toimiston hyväntahtoinen keppostelukulttuuri auttoi jaksamaan.

Verkkokaupan merkityksen ymmärtäminen loi jalansijan kilpaillulla alalla

Lindfors näkee POP Vakuutuksen menestyksen takana edelleen saman merkittävän tekijän, kuin kymmenen vuotta sitten toiminnan alkaessa.

" Me tunnistimme verkkokaupan kasvavan merkityksen ja meillä oli vahva näkemys siitä, mihin suuntaan maailma on menossa."

Matka on edelleen kesken ja valmiiksi tullaan Lindforsin mukaan tuskin koskaan, mutta potentiaalia on paljon.

" Edelleen Suomessa aika vähän vakuutusmarkkinasta tapahtuu verkon kautta, vain noin 20 prosenttia. Verkossa on vieläkin potentiaalia todella paljon. Uskomme edelleen siihen, että se on kantava voima jatkossakin."

Toinen kantava ajatus Lindforsin mukaan on ollut se, että palvelut on tehty mahdollisimman helpoiksi asiakkaan suuntaan.

" Turhan monimutkaisuuden alasajo on ollut ihan keskeinen juttu. Mahdollisimman vähän mitään vakuutusjargonia."

POP Vakuutuksen ja If:n vanavedessä muutkin vakuutusyhtiöt ovat viime vuosina panostaneet verkkokauppaan isosti.

" Selkeästi olemme tehneet asioita oikein ja olemme kilpailijoiden strategiakartoilla mukana. Muut tekevät kuitenkin nopeasti perässä ja verkkokauppa on arkipäivää."

Lindfors näkee, että POP Vakuutuksella on edelleen hyvä jalansija verkkomyynnissä ja myynti jatkaa kasvua, kun tehdään rohkeasti uusia avauksia.

Minkälainen on 10 vuoden reippaaseen ikään yltänyt yhtiö tänään ja tulevaisuudessa?

10-vuotias POP Vakuutus on yhtiö, josta ihmiset saavat sen, mitä ovat lähteneet hakemaan. Yhtiön asiakasmäärät ja maksutulo kasvavat koko ajan ja asiakastyytyväisyys on erinomaisella tasolla. Tämän lisäksi Lindfors korostaa loistavan jengin merkitystä, joka saa yhdessä aikaiseksi.

Lindfors maalaa mieltään rauhoittavaa visiota tulevaisuudesta seuraavasti:

Olen kyllä ihan ääneen sanonut, että 100 miljoonan yhtiöksi kasvamme seuraavan 10 vuoden aikana. Haluan, että meillä on vakaa, tuottava ja ympärilleen hyvinvointia tuova yhtiö. Haluaisin nähdä, että meillä on motivoivaa tekemistä kaikille. Tehdään sellaisia juttuja, joissa ihmiset haluavat olla mukana ja saavat omaa kädenjälkeään näkyviin.

4 numerofaktaa POP Vakuutuksesta

  • Asiakkaita POP Vakuutuksella on saman verran kuin asukkaita Jyväskylässä ja Kirkkonummella yhteensä, reilut 180 000.
  • Jos POP Vakuutus olisi maksanut vuoden 2022 ensimmäisen puoliskon korvausmaksut maitona, olisimme jakaneet jokaiselle asiakkaallemme noin 111 litraa maitoa, euroina yli 17 miljoonaa.
  • 75 % meille maksetuista vakuutusmaksuista palautuu asiakkaille. Se on paljon se. Loput menevät toiminnan pyörittämiseen, esimerkiksi siihen, että saadaan kahvikoneeseen mokkaa.
  • Yleisin korvauslajimme on auton hinaus ja sen keskikorvaus noin 280 €. Samalla summalla saa vaikkapa pääkaupunkiseudulla 120 vuorokauden kausilipun AB-vyöhykkeelle. Hinausauton apuun joudutaan turvautumaan yli 6000 kertaa vuodessa.

POP Vakuutus on nopeasti kasvava vakuutusyhtiö, joka palvelee jo yli 180 000 asiakasta verkossa ja puhelimitse. Ikuisen onnen ja auringonpaisteen sijasta yhtiö tarjoaa asiakkailleen vain ja ainoastaan helppoja, hyviä ja edullisia vakuutuksia. POP Vakuutus on Suomen Vahinkovakuutus Oy:n markkinointinimi. Yhtiö on osa POP Pankki -ryhmää, ja se aloitti toimintansa vuonna 2012.

Lisätiedot ja mediayhteydet

Jasmina Mero

Jasmina Mero

Markkinointi

  • jasmina.mero@suomenvahinkovakuutus.fi