Toni antoi myyntityölle mahdollisuuden ja löysi sattumalta oman juttunsa

Monille ura vakuutusalalla ja mieluiset tehtävät voivat löytyä yllättävästi, kuten POP Vakuutuksen Senior Palveluneuvoja Toni Tuomiselle. "Rohkaisen ihmisiä kokeilemaan tätä alaa, sillä koskaan ei tiedä, jos löytyykin se oma juttu."

Töissä meillä - Uratarinakuva Toni Tuominen

Myyntityö vei yllättäen mennessään

Toni Tuominen on POP Vakuutuksen vanhempi palveluneuvoja. Vakuutusalalle Tonin tie vei armeijan jälkeen, kun hän suoritti Suomen liikemiesten kauppaopistossa merkonomitutkinnon loppuun.

"Vakuutuskokemusta minulla ei ollut ennestään. Merkonomitutkinnon lopputyönä tein puolen vuoden työharjoittelun POP Vakuutuksen asiakaspalvelussa."

Muutaman kuukauden harjoittelussa työskenneltyään Tonin silloinen tiiminvetäjä kysyi, olisiko hyvin harjoittelussa menestynyt Toni kiinnostunut kokeilemaan myyntiä.

"Ei ollut minkäänlaista kokemusta myyntityöstä. Päätin kokeilla ja hyvinhän se alkoi. Jäin harjoittelun jälkeen kesätyöntekijäksi ja sen kesän jälkeen jäinkin vakituisiin töihin."

Tonin keskeisin tehtävä on myydä asiakkaille vakuutuksia. Asiakkaat soittavat hänelle ja heille hän yrittää tarjota oikeita ratkaisuja. Tonin työnkuvaan kuuluu myös uusien työntekijöiden perehdyttäminen ja kouluttaminen, nykyisten työntekijöiden valmentaminen, ja myyntikoulutusten vetäminen. Hän tuuraa myös tiimin esihenkilöä silloin, kun esihenkilö ei ole paikalla.

"Omassa tekemisessä on pitkälti ollut se ajatus, että tekemällä oppii. Ensimmäiset perehdytykset jännittivät aluksi paljon, vaikka kokemusta alalta löytyi. Yritin sitten muistella, että miten itseä on perehdytetty ja lähdin sitä kautta tekemään."

Myyntityö on fiilispohjaista: väkisin vääntämällä ei onnistu

Toni pohtii suoraan, että hänelle itselleen myyntityössä raha on suuri motivaatio. Hänelle provikkamallinen tekeminen sopii, koska kokee motivoituvansa siitä, että työn tuloksen voi nähdä palkkakuitissa.

"Silloin kun myynti ei suju, niin totta kai siinä saa joskus vähän hammasta purra. Siihen on kuitenkin vuosien aikana tottunut, että välillä on huonompia päiviä. Väkisin vääntämällä ei onnistu. Myynti on tosi fiilispohjaista. Jos on hyvä fiilis, niin myyntiä tulee ja jos on huono fiilis, niin sitä myyntiä ei tule."

Etätyö on Tonille mieluinen työskentelymuoto ja nykyisen kodin yksi vaatimuksista olikin se, että asunnosta löytyisi yksi ylimääräinen huone hänelle työhuoneeksi.

"Olen usein puhelimessa koko päivän ja oman työhuoneen myötä ei tarvitse miettiä, että kuuluuko vierestä jotain hälyä tai pitääkö itse muita häiritsevää ääntä. Välillä voi vaikka kävellä omaa kämppää ympäri, jos on joku tiukka myyntipuhelu meneillään."

“Kun hoidat työsi hyvin, niin ei täällä kytätä perään. Saa ihan rennosti vetää.”

POP Vakuutuksella Toni kertoo viihtyneensä hyvin. Ja mahdolliset ennakko-oletukset vakuutusalasta osoittautuivat nopeasti vääräksi. POP Vakuutuksessa työskentelyssä Toni arvostaa erityisesti sitä, että itseään saa toteuttaa työn raameissa hyvin vapaasti.

"Olen tykännyt työskennellä täällä ja ihmiset ovat tosi mukavia. Vakuutusalasta olin aiemmin ajatellut, että voisi olla vähän jäykkää ja jäpitetään puvut päällä, mutta se on osoittautunut vääräksi luuloksi. Täällä on alusta asti ollut tosi hyvä ja vapaa meininki siinä mielessä, että kun hoidat työsi hyvin, niin ei täällä kytätä perään. Saa ihan rennosti vetää."

Kesäisin golf on Tonille tärkeä harrastus ja silloin hän golfaakin aina kun pystyy. Jos Toni ei golfaa, pyrkii hän aina jotenkin urheilemaan. Malminkartanon portaat ovat tulleet tutuksi.

"Erityisesti niinä päivinä on tullut nollattua pää, kun ei ole tullut niin paljon myyntiä. Hyvä tapa, toimii aina."