Iskivätkö pyörävarkaat? Vakuutusyhtiö kertoo, millaiset pyörät voroja kiinnostavat ja voiko pyörävarkauksia ehkäistä

POP Vakuutuksen vahinkotilastoista selviää, että polkupyörävarkaudet ovat jälleen yleisin kotivakuutuksesta korvattava rikosvahinko. Polkupyörävarkauksien sesonki alkaa keväisin, ja kiihtyy kesää ja syksyä kohti. Poliisille asti polkupyörävarkauksia raportoidaan jopa 20 000 vuosittain.

Kiire töihin, mutta pyörästä vain rengas jäljellä?

Tämä on harmillisen tuttu tunne monelle. Pyöräilykauden alkaessa kevään kynnyksellä kasvaa myös polkupyörävarkauksien määrä. Hiljaisempiin talvikuukausiin nähden varastettujen pyörien määrä yli kaksinkertaistuu kesäkuukausille ja tämä trendi jatkuu pitkälle syksyyn asti. Lisämausteen pyörävarkauksien määrään on tuonut korona, sillä polkupyörävahinkoja ilmoitettiin viime vuonna yli 20 % enemmän kuin aiempina vuosina.

Pyöräily on kaiken kaikkiaan kasvattanut suosiotaan, kun työmatkapyöräily ja pyörämatkailu ovat lisääntyneet. Ikävä lieveilmiö on, että pyöriä varastetaan entistä enemmän niin pihoilta kuin verkkokellareista. Varkaille tuntuu kelpaavan niin ikään myös pyörien osat, kuten satulat ja renkaat.

"Kaikista arvokkaimmat maantie-, city- ja sähköpyörät ovat hyvän jälleenmyyntiarvonsa takia varkauslistojen kärjessä. Samoin erityisesti nuorten suosimia Jopoja kirjataan paljon varastetuiksi vuosittain", toteaa POP Vakuutuksen omaisuuskorvausten palvelupäällikkö Ina Hämäläinen.

Pyöriä anastetaan eniten taloyhtiöiden pyöräkellareista ja -varastoista, mutta myös yksityisiltä pihoilta. Samoin isot pyöräparkit esimerkiksi ostoskeskusten ja joukkoliikennekeskittymien yhteydessä ovat varkauksille alttiita paikkoja.

Mitä vakuutus korvaa ja voiko pyörävarkauksia ehkäistä?

Polkupyörän lukitseminen on kaikista tärkein asia ennaltaehkäisyn kannalta. Useimmat polkupyörävarkaat iskevät lukitsemattomiin pyöriin ja ne ovat siksi helppoja saaliita. Kun taas lukittu pyörä vaatii varkaalta enemmän aikaa ja yritystä. Myös vakuutusyhtiöt edellyttävät polkupyörien lukitsemista ehdoissaan.

"Kannattaa tarkastaa, mitä oman vakuutusyhtiön ehdot sanovat lukon vaatimuksista. Yhtiöittäin on myös eroja polkupyörien maksimikorvausmäärissä, joka kiinnostaa etenkin kovin arvokkaiden pyörien omistajia. POP Vakuutuksella esimerkiksi enimmäiskorvausmäärä polkupyörälle on 2500 euroa", Hämäläinen lisää.

Esimerkiksi massiiviteräksestä valmistetut lukot ovat hankalia murrettavia. Pyörä kannattaa myös mahdollisuuksien mukaan lukita kiinni johonkin kohteeseen, kuten tolppaan, jolloin ihan heppoisimmilla välineillä pyörän varastaminen ei onnistu. Kiinteän standardilukon lisäksi pyörään kannattaa siis aina hankkia lisälukko lisäturvaa tuomaan.

Potentiaalista varasta saattaa kiinnostaa myös muut polkupyörän lisävarusteet ja laitteet. Eli kun pyörän jättää hetkeksi tai pidemmäksi aikaa johonkin säilytykseen kannattaa myös minimoida kaikki siihen jäävät tarvikkeet – pumput, varustelaukut ja valot.

"Mahdollisimman järeä lukko voi ainakin vaikeuttaa varkautta, vaikka se ei takaakaan sitä, ettei pyörää varastettaisi. Paras onkin, että säilyttää pyörän aina lukitussa varastossa tai vastaavassa. Moni pyöräharrastaja tuo pyörän kotinsa eteiseen tai parvekkeelle", Hämäläinen neuvoo.

Jos pyörä lukitsemisesta huolimatta joutuu varkauden kohteeksi, niin vakuutusyhtiön sekä poliisin kanssa asioimista helpottaa se, että ostokuitti pyörästä on tallessa, ja pyörästä on olemassa valokuva.

Lähteet:
POP Vakuutuksen vahinkotilastot