Taloudellisesti epävarmat ajat näkyvät vakuutusyhtiössä lisääntyneinä huijausyrityksinä

Vakuutuspetoksia paljastuu vakuutusyhtiöissä vuosittain jopa kymmenien miljoonien arvosta. Hintojen nousu ja yleinen epävarmuus maailmassa näkyy lisääntyneinä huijausyrityksinä. ”Ihmisillä on jo pidempään ollut taloudellisesti vaikeaa ja vakuutusturva on vain yksi niistä asioista, joista yritetään säästää,” pohtii POP Vakuutuksen tutkintapäällikkö Paavo Niemelä syitä huijausyrityksille.

Kuva lompakosta

Kasvottomuus ja helppouden tunne ajaa kokeilemaan kepillä jäätä

Digitalisaatio on tuonut nopeutta ja joustavuutta vakuutusasioiden hoitoon. Kääntöpuolena se on kuitenkin lisännyt huijausyritysten määrää.

Yksi selittävä tekijä on tietynlainen ”kasvottomuus” ja helppouden tunne, kun vahinkoilmoituksen voi lähettää omalta kotisohvalta ja tarvetta kasvokkain asiointiin ei ole.

"Tämä näkyy myös meillä POP Vakuutuksella, sillä me toimimme puhtaasti digitaalisissa kanavissa. Vahvuutemme petosten torjunnassa on kuitenkin se, että vakuutustutkija ja -tarkastajat toimivat lähellä korvausrajapintaa. Tunnemme toisemme hyvin ja pystymme ketterästi tarttumaan pieniinkin huijauksen merkkeihin", Niemelä kertoo.

Keksittyjä pyörämerkkejä ja ennestään rikkinäisiä autoja – vakuutuspäällikkö kertoo mieleenpainuvimmista tapauksista

Elektroniikan ja erityisesti älylaitteiden rikkoontumiset ovat yleisimpiä vahinkoilmoituksia. Ne ovat myös hyvin yleinen vakuutuspetostyyppi. Yleisesti ottaen huijausten jäljille päästään usein erilaisten tositteiden ja niihin liittyvien ristiriitaisuuksien kautta.

"Eräässä mieleeni nousevassa huijausyrityksessä meille ilmoitettiin lähes 10 000 euron arvoisen maastopyörän varkaus, jonka yhteydessä toimitettiin vahinkoilmoituksen mukana asiaankuuluvat tositteet. Myyjäliikkeestä kysyttyämme selvisi, ettei ilmoitettua pyörää sen kaltaisilla varaosilla ollut ikinä ollut edes myynnissä."

Ajoneuvopuolelta Niemelän mieleen palaa tapaus, jossa ilmoitettiin, että auto oli jättänyt asiakkaan tielle rengasrikon vuoksi. Asiakkaan ilmoittaman mukaan autoa oli tapahtuneen jälkeen rikottu sen odottaessa hinausta.

"Kyseenomaisesta vahingosta kävi lopulta ilmi, ettei auto ollut alun alkaenkaan siinä kunnossa, että sillä olisi voinut ajaa yhtään minnekään. Ajoneuvo oli siis siirretty vahinkoilmoituksessa ilmoitettuun paikkaan rikkinäisenä."

Väärin perustein korvatut vahingot nostavat kaikkien vakuutusten hintaa

Vakuutuspetoksia tekevät kaikenlaiset ja kaikenikäiset ihmiset. Suunta näyttäisi kuitenkin olevan se, että kaupungeissa asuvat ja nuoret henkilöt laativat enemmän elektroniikkaan ja käyttötavaraan kohdistuvia tekaistuja ilmoituksia. Iäkkäämmät ja maaseudulla asuvat tekevät hieman enemmän ajoneuvoihin liittyviä huijauksia.

Henkilövakuutuksiin kohdistuvissa huijausyrityksissä trendinä näkyy esimerkiksi se, että vammoja ja tapaturmia ei haluttaisi hoidattaa julkisella puolella ja hoito pyritään saamaan yksityiseltä puolelta.

Kovin tutuksi POP Vakuutuksen tutkintapäällikölle on viime vuosina käynyt myös tilanne, jossa vakuutus yritetään ottaa vahingon sattumisen jälkeen.

"Vahinkoilmoituksista saatavan datan avulla pystymme esimerkiksi selvittämään, milloin vahinko on oikeasti tapahtunut. Jos käy ilmi, että vakuutus on otettu vahinkotapahtuman jälkeen, ei vahinkoa tietenkään voida korvata," Niemelä kertoo.

POP Vakuutukselta muistutetaan, että väärin perustein maksetut korvaukset nostavat kaikkien vakuutusten keskihintoja.

"Mitä enemmän ja isompia summia korvataan väärin perustein, sitä kalliimmaksi vakuutusten hinnat tulevat myös niille, jotka toimivat rehellisesti," Niemelä linjaa.