Vakuutuspetosyrityksissä korostuvat nämä piirteet: "On tullut vastaan tilanteita, joissa vakuutus on hankittu kolaripaikalla"

Pidempään jatkunut talouden taantuma ja yleinen epävarmuus maailmassa näkyvät vakuutusyhtiöissä lisääntyneinä vakuutuspetosyrityksinä. Vakuutuspetoksia tekevät kaikenlaiset ja kaikenikäiset ihmiset. Suunta näyttäisi POP Vakuutuksen tutkintapäällikön mukaan olevan se, että kaupungeissa asuvat ja nuoret henkilöt laativat enemmän elektroniikkaan ja käyttötavaraan kohdistuvia tekaistuja ilmoituksia. Iäkkäämmät ja maaseudulla asuvat tekevät hieman enemmän ajoneuvoihin liittyviä huijauksia.

tiedotekuva

Röyhkeimmissä tapauksissa vakuutus ostetaan kolaripaikalla

POP Vakuutuksen tutkintapäällikkö Paavo Niemelä kertoo, että yleisimpiä petosyrityksiä ovat tapaukset, jossa vakuutus yritetään ottaa vahingon sattumisen jälkeen. Tietääpä Niemelä joitakin tapauksia, joissa jo tapahtuneen liikennevahingon jälkeen vakuutus on ostettu kolarin jälkeen vahinkopaikalla.

"Vahinkoilmoituksista saatavan datan avulla pystymme selvittämään, milloin vahinko on oikeasti tapahtunut. Jos käy ilmi, että vakuutus on otettu vahinkotapahtuman jälkeen, ei vahinko ole kyseisestä vakuutuksesta korvattava," Niemelä kertoo.

Julkisen terveydenhuollon hoitojonot näkyvät myös vakuutusyhtiöissä

Henkilövakuutuksiin kohdistuvissa huijausyrityksissä trendinä näkyy se, että vammoja ja tapaturmia ei haluttaisi hoidattaa julkisella puolella ja hoito pyritään saamaan yksityiseltä puolelta. Yksityinen terveydenhuolto houkuttelee monia ihmisiä nopeamman hoitoon pääsyn vuoksi.

"Voidaan esimerkiksi yrittää vääristellä terveysongelmia ja antaa virheellisiä tietoja vakuutusyhtiölle. Julkisen terveydenhuollon jonot ja huoli omasta terveydestä saa ihmiset yrittämään joskus aika epätoivoisiakin yrityksiä," Niemelä pohtii.

Vakuutuspetoksen yrityksestä jää aina jälki

Vakuutuspetoksen yritykset ovat vakava rikkomus, joka ei ainoastaan vaaranna vakuutusyhtiöiden toimintaa, vaan syö koko vakuutusjärjestelmän luotettavuutta. Vakuutuspetoksen yrityksistä tehdään aina rikosilmoitus.

"Tällainen tieto voi vaikuttaa merkittävästi henkilön tuleviin vakuutustarpeisiin. Vakuutuspetoksen yritys voi pelkästään johtaa siihen, että henkilö ei enää saa vakuutusta mistään vakuutusyhtiöstä," Niemelä muistuttaa.

POP Vakuutukselta muistutetaan, että väärin perustein maksetut korvaukset nostavat kaikkien vakuutusten keskihintoja.

"Mitä enemmän ja isompia summia korvataan väärin perustein, sitä kalliimmaksi vakuutusten hinnat tulevat myös niille, jotka toimivat rehellisesti," Niemelä linjaa.