Vihreän korjaamisen yleistyminen voi alentaa autosi vakuutusmaksuja tulevaisuudessa

Ihmiset ovat entistä innokkaampia kierrättämään ja uudelleenkäyttämään tavaroita. Vastaavaa muutosta on tapahtumassa myös autojen vauriokorjauksessa. Autojen korjaamisella ja korjauksessa tarvittavilla varaosilla on nimittäin merkittävä ympäristövaikutus. POP Vakuutuksella uskotaan, että vihreän vauriokorjaamisen kehittymisellä on tulevaisuudessa alentava vaikutus vakuutusmaksuihin.

Korjattavissa olevia auton osia korvataan liian usein uusilla osilla

Suosimalla auton korjaamisessa vihreitä varaosia ja vihreitä korjausmenetelmiä, on mahdollista pienentää korjauksesta syntyviä ympäristövaikutuksia. Vihreiden osien käyttäminen vähentää raaka-aineiden tarvetta ja energiankulutusta, joka liittyy uusien osien valmistukseen.

Ajoneuvojen vauriokorjaamista kehitetään vastuullisempaan suuntaan esimerkiksi lunastetuista autoista kierrätettäviä ja ehjiä osia hyödyntämällä. Vihreät osat ovat jo elinkaarensa päähän tulleiden autojen alkuperäisosia. Ne voivat olla vaikkapa auton ovi, konepelti, puskuri tai valot – mikä tahansa autokorista irrotettavissa oleva osa.

"Korjattavissa olevia osia korjataan liian helposti uusilla. Esimerkiksi muovijätteen määrään voidaan vaikuttaa korjaamalla puskureita laadukkaasti," InCarin toimitusjohtaja Marko Jussila kertoo esimerkkinä.

InCarilta kerrotaan myös, että esimerkiksi koukkukorjaus on erinomainen esimerkki siitä, kuinka vauriokorjaamisessa voidaan suosia vihreitä ja vastuullisia korjausmenetelmiä. Jos auton oveen tulee vaikkapa kolhu, jossa maalipinta säilyy kuitenkin ehjänä, on asiakkaan ja ympäristön kannalta järkevämpää suoristaa kolhu koukkukorjauksella kuin, että koko ovi vaihdettaisiin uuteen.

Vihreä korjaaminen ei vaikuta auton arvoon

InCarin vuonna 2022 teettämän asiakaskyselyn mukaan ihmisiä huolettaa, miten korjaaminen vaikuttaa auton jälleenmyyntiarvoon. Kyselyyn vastanneista 26 % uskoi, että vihreä osa vaikuttaisi jälleenmyyntiarvoon alentavasti, ja jopa 36 % pelkää, että vihreä osa ei toimisi yhtä hyvin kuin uusi, tehdasvalmisteinen osa.

Vihreä osa ei ole kompromissi, vaan luotettava ja moitteeton alkuperäisosa, joka täyttää täysin myös vakuutusyhtiön silmin vaadittavat laatukriteerit, InCarilta ja POP Vakuutukselta vakuutetaan.

Kumppanikorjaamon käyttäessä vihreitä osia ei-kriittisten osien korjaamiseen, voimme yhdessä säästää korjauskustannuksissa, toimituskustannuksissa ja vanhojen osien kierrätyskuluissa. Tämä vaikuttaa sitten pitkässä juoksussa alentavasti myös asiakkaidemme vakuutusmaksuihin, kertoo POP Vakuutuksen korvauspalveluiden operatiivinen päällikkö Tommi Lehmusvirta.

Kaikki osat eivät sovellu uudelleenkäytettäviksi tai vihreillä korjaustavoilla korjattaviksi. Turvallisuuden kannalta kriittiset osat on hankittava uutena suoraan valmistajilta.

Vastuullisen korjaamokumppanin valinta edistää vihreän korjaamisen kehittymistä

Vauriokorjaamisen ja korjaamoalan muuttaminen vaatii myös asiakkailta valintaa vastuullisempien korjaamoiden ja korjaustapojen puolesta, vaikka asiakas voikin vahinkotilanteessa valita vauriokorjaamon myös itse. Hakeutumalla vahinkotilanteen yhteydessä POP Vakuutuksen korjaamokumppanin pakeille, voi varmistua siitä, että korjaamokumppani suosii vastuullisia toimintamalleja.

"Edellytämme vastuullista toimintatapaa korjaamokumppaneiltamme. Kolarikorjausten osalta kannustamme korjaamokumppaneitamme aina ensisijaisesti korjaamaan vauriot. Jos korjaus ei ole järkevää tai mahdollista, suosittelemme hyötyosien käyttöä," Lehmusvirta painottaa.