Grit Hansen: ”Täällä työskentely ei tunnu työnteolta”

13 vuotta sitten Grit Hansen saapui Suomeen kesätöihin. Samalla miettien, mitä alaa hän haluaisi opiskella vielä lisää. Alkuperäisenä ajatuksena oli palata tuon kesän jälkeen takaisin Viroon. Toisin kävi. "Täällä minä olen edelleen," Grit hymyilee kerratessaan 13 vuoden takaisia tapahtumia.

Töissä meillä - Uratarinakuva Grit Hansen

Oma autovakuutus toi Grit Hansenin töihin POP Vakuutukseen

Virossa hotelli- ja majoitusalaa opiskellut Grit jäi kesän 2010 jälkeen Suomeen työskentelemään. Merkonomiopinnot hän aloitti Perhon liiketalousopistossa vuonna 2016. Opintoihin kuului työharjoittelu ja paikkaa etsiessään Grit pohti pankki- tai vakuutusalan kiinnostavan häntä.

"Minulla oli autovakuutus POP Vakuutuksella ja ajattelin, että laitan sähköpostia tänne. Onnekseni täällä pilotoitiin juuri silloin ensimmäistä harjoittelujaksoa. Pääsin ensimmäiseen harkkaporukkaan mukaan," Grit muistelee.

Heti perään hän jatkaa:

"Itse olen kyllä jälkikäteen miettinyt, että miten oikein pääsin tänne, kun en edes puhunut kunnolla suomen kieltä, kirjoitin kyllä, mutta en vielä siinä vaiheessa puhunut niin hyvin," Grit naurahtaa.

Grit suoritti työharjoittelun, joka poiki kesätyön asiakaspalvelusta. Asiakaspalvelussa hän teki asiakaspalvelua laidasta laitaan. Tuon kesän jälkeen Grit siirtyi hetkeksi korvauspuolelle ajoneuvokorvauksiin. Korvausneuvojana hän työskenteli 4 kuukautta, haki kouluttajaksi ja siirtyi takaisin asiakaspalveluun. Pitkään Grit kouluttikin uusia tekijöitä, kunnes maaliskuussa 2022 uudet haasteet kutsuivat. Grit aloitti asiakaspalvelussa palvelupäällikön roolissa.

"Olen aina kertonut meidän uusille tekijöillemme, että täällä talossa ei jäädä hirveästi kiinni siihen, että mikä koulutus tai minkälainen työhistoria on. Enemmän täällä painaa se, että minkälainen tyyppi olet, oletko kiinnostunut, oletko halukas oppimaan ja kehittymään. Se on todella tärkeää meillä."

Grit harmittelee, että monen yrityksen työpaikkailmoituksia lukiessa tulee olo, että paikkoihin haetaan 20-vuotiaita henkilöitä kahdeksan vuoden työkokemuksella. Parhaat tekijät löytyvät Gritin mukaan sitä kautta, että henkilöt ovat itse innokkaita oppimaan.

"Finanssialasta ehkä yleisesti ajatellaan, että pitää olla vähintään tradenomi, että voisi työskennellä alalla. Olen osoitus siitä, että niin ei ole. Olen sitä mieltä, että kyky oppia ja sopeutua on usein tärkeämpi tekijä menestyksessä kuin pelkkä koulutustausta. Arvostan todella paljon, että minulle on annettu mahdollisuuksia edetä uralla. Haluan kehittyä vieläkin eteenpäin. Tavoitteeni ovat aina olleet korkealla."

”Lisävastuuta saa aina, jos haluaa”

Työnkuvansa Grit kertoo olevan todella laaja. Prioriteettilistan korkeimmalla on Gritin oma tiimi, sen vetäminen ja työntekijöiden motivoiminen.

"Totta kai meillä on myyntiin ja asiakaspalveluun liittyvät tavoitteet, mutta itselleni päätehtävä on työntekijöistä huolehtiminen. Uskon vahvasti siihen, että kun työntekijämme voivat hyvin, se heijastuu myönteisesti koko organisaatioon ja erityisesti asiakkaillemme. Asiakaspalvelussa hoidamme puhelinpalvelua, Oma Palvelun viestejä ja chattia sekä sosiaalista mediaa. Minun vastuullani on myös meidän harjoittelijatiimimme. Harjoittelijoiden rekrytointi, markkinointi ja yhteistyö koulujen kanssa."

Juuri harjoittelutiimi onkin Gritin sydäntä erityisen lähellä ja hän toteaa sen olevan kuin lempilapsensa.

"Se on vähän sellainen lempilapsi, koska olen itse tullut sitä kautta taloon. Meille on harjoittelun kautta tullut todella paljon asiakaspalvelijoita. Se on tosi iso rekrytointikanava meille."

Grit näkee, että POP Vakuutuksella lisävastuuta saa aina, jos haluaa ja pyytää. Gritille onkin ollut todella motivoivaa päästä erilaisiin projekteihin mukaan.

"Jos vain kiinnostaa, niin kyllä täällä pääsee isoihin projekteihin mukaan. Se ei todellakaan ole mikään ongelma. Haluan oppia monipuolisesti uutta. Se ei ehkä aina edes kuulu suoraan työnkuvaan, mutta pidän siitä ajatuksesta, että voin tarvita uusia taitoja tulevaisuudessa."

”Täällä työskentely ei tunnu työnteolta”

Kun Gritiltä kysyy, mikä hänen työssään on parasta, ei vastausta tarvitse juuri odottaa.

"Parasta työssäni on mahtavat työkaverit. Minulla on myös vapaus tehdä töitä parhaaksi katsomallani tavalla. Molemminpuolinen luottamus on todella tärkeää. Omassa tiimissäni olen huomannut, että tiimiläiset arvostavat sitä, että minulla on luottamus heihin ja heillä minuun. En ole hönkimässä niskaan. He hoitavat hommat ja pyytävät sitten apua, kun tarvitsevat."

Rento ilmapiiri nousee esiin myös Gritin puheissa ja aina voi pyytää apua, usein sitä tarjotaankin. Työ asiakaspalvelussa ja erityisesti etätöissä on välillä yksinäistä tekemistä, mutta Grit kertoo, ettei koe olevansa yksin. Tiimin tuki on aina olemassa.

"Täällä työskentely ei tunnu työnteolta. Joka päivä on mukava aloittaa työt. Olen ollut sellaisissakin paikoissa, joissa tunne on aamulla ollut se, että en halua mennä. Totta kai työstressiä on joskus, mutta koen, että sekin on ihan normaalia välillä. Silloinkin on mukava tulla töihin. Täällä pystyy olemaan oma itsensä. Voi sanoa suoraan, että tänään ei tunnu hyvältä, väsyttää tai ei jaksa. Se on ihan okei, koska kaikki tietää, että sitten tulee taas se päivä, kun jaksaa ja pystyy paremmin. Luottamus ja avoimuus ovat myös perusta kaikelle tehokkaalle yhdessä tekemiselle."