Vakuutusyhtiö kertoo: Koronavuoden kotoilu lisännyt kotivahinkoja

POP Vakuutus tutki vuoden 2020 vahinkotilastoja ja sitä, miten korona-aika näkyi kotivakuutuksesta korvattavissa vahingoissa. Kaiken kaikkiaan kotivakuutukseen liittyviä irtaimistovahinkoja ilmoitettiin vajaa 10 % enemmän kuin vertailuajankohtana vuonna 2019. Eniten kasvoi rikosvahinkojen määrä, mutta selkeää kasvua on ollut nähtävissä myös rikkoutumis- ja vuotovahingoissa.

Pyöränrengas ja vesiposti

Omaisuuteen kohdistuvat varkaudet sekä rikkoutumis- ja vuotovahingot kasvussa

Suuri osa suomalaisista on viettänyt eri asteisten poikkeusolojen takia paljon normaalia enemmän aikaa kotonaan. Vaikka kotoilu on lisääntynyt ja ihmisten liikkuminen vähentynyt, niin varkaat ovat olleet entistäkin aktiivisempia. Rikosvahingoissa on ollut kasvua edellisvuoteen nähden jopa 16 %.

"Arjessamme tapahtunut kokonaisvaltainen muutos näkyy tilastoissa ilman muuta. Rikosvahinkojen kärjessä keikkuu vuodesta toiseen polkupyörävarkaudet. Etenkin keväisin ja syksyisin niitä ilmoitetaan paljon. Heti polkupyörien jälkeen toiseksi yleisin varkaustyyppi ovat häkkikellarimurrot. Puhelinvarkauksia on niin ikään aiempaa vähemmän, kun ihmisten liikkuminen on kaiken kaikkiaan vähentynyt", toteaa POP Vakuutuksen omaisuuskorvausten palvelupäällikkö Ina Hämäläinen.

Kotona oleminen on lisännyt riskiä kaikenlaisille arjen sattumuksille. Kun keväällä kotona töitä tekevien aikuisten lisäksi myös eri ikäiset lapset olivat kotona, kasvoi kotivakuutuksesta korvattavien vahinkoilmoitusten määrä selvästi. Koko vertailujakson ajalta vuoto- ja rikkoutumisvahinkojen määrät kasvoivat kumpikin vajaa 10 %.

"Kotona sattuvissa rikkoutumisvahingoissa näkyi erityisesti elektroniikkaa koskevia ilmoituksia eli esimerkiksi tippuneita puhelimia ja tabletteja. Myös erilaiset vesivahingot ovat olleet kasvussa", Hämäläinen lisää.

Luonnonilmiövahingot kasvoivat myös. Tätä selittää pääosin se, että myrskyjä on ollut aiempaa enemmän ja niihin liittyy aina irtaimistoa koskevia vahinkoja. Koronavuonna koettiin myrskyjä moneen otteeseen niin Liisan, Ailan, Päivön kuin Tuulinkin merkeissä. Esimerkiksi trampoliinivahinkoja sattui Aila-myrskyn aikaan huomattava määrä.

Matkavahingot odotetusti vähentyneet ja tapaturmavahingt pysyneet ennallaan

Matka- ja matkatavaravahingot ovat vähentyneet jopa yli puoleen normaalista. Matkavahinkojen osalta eniten tuli yhteydenottoja matkojen perumiseen liittyen. Suurin piikki näissä nähtiin keväällä pandemian alkuvaiheessa, kun ihmisillä oli suunniteltuja matkoja, jotka piti perua ja niiden korvaavuutta selviteltiin. Kotimaan matkailun lisääntyminen ei ole aiheuttanut mitään erityistä piikkiä ilmoitettuihin vahinkoihin. Meneillään olevalla talvikaudella vahinkoilmoitukset totuttuun tapaan koskevat pääsääntöisesti laskettelukeskuksissa tapahtuvia vahinkoja. Tapaturmavahinkojen osalta ei havaittu mitään suurempia muutoksia.

Lähde:

Aineistossa on vertailtu koronavuoden vaikutuksia raportoituihin kotivakuutuksen irtaimistovahinkoihin, matkavahinkoihin ja tapaturmavahinkoihin (määrä ja vahinkotyypit). Tarkasteluajankohta on 1.4. - 31.12. vuosina 2019 ja 2020.