Toimintaohjeita avuksesi, kun matkalla sattuu ja tapahtuu
Jos matkasi peruuntuu esimerkiksi yllättävän sairauden tai tapaturman vuoksi, voi matkan peruuntumiskuluista hakea korvausta. Huomioithan, että korvauksen maksaminen edellyttää, että matkavakuutus on ollut hankittuna vähintään kolme vuorokautta ennen matkan alkamista ja peruuntumisen syy ei ole ollut tiedossa ennen matkan varaamista tai vakuutussopimuksen tekemistä.
Kaikkien matkaseurueeseen kuuluvien on haettava korvaukset omalta osaltaan, mikäli myös heidän matkansa peruuntuu. Huoltaja voi hakea korvauksen lasten osalta.
Korvauskäsittelyä varten tarvitsemme lääkärintodistuksen, varausvahvistuksen ja matkaliput sekä matkanjärjestäjän todistuksen peruutuksesta ja mahdollisesta hyvityksestä.
Tarkat tiedot matkustajavakuutuksesta korvattavista kuluista löydät matkavakuutusehdoista.
Voit tarkistaa oman vakuutusturvasi Oma Palvelusta.
1. Pyydä lääkäriltä todistus
Jos matkasi peruuntuu sairauden tai tapaturman vuoksi, pyydä lääkäriltä todistus, josta selviää syy matkan peruuntumiseen.
2. Ole yhteydessä matkanjärjestäjään tai lentoyhtiöön
Ilmoita peruuntumisesta matkanjärjestäjälle tai lentoyhtiölle ja hae hyvitystä ensisijaisesti heiltä.
3. Tee vahinkoilmoitus
Tee vahinkoilmoitus Oma Palvelussa ja toimita matkan peruuntumiseen liittyvät lisäselvitykset.
Jos sinun pitää lisätä aiemmin ilmoittamaasi vahinkoon jatkokuluja, ethän tee uutta vahinkoilmoitusta.
Ilmoita mahdollisista jatkokuluista Oma Palvelun Vahingot-sivun kautta kyseessä olevan vahingon tiedoista. Vahingon tietoihin pääset aiemmin ilmoittamiesi vahinkojen listauksesta. Vahinkoon liittyviä tositteita voi toimittaa kyseisen vahinkotapahtuman Viestit-osiosta viestin liitteenä tai Liitteet-osiosta ilman saateviestiä.