Siirry sisältöön

Vesivahinko rakennuksessa

Ohjeita vahingon sattuessa

Sattuiko vakuuttamassasi rakennuksessa vuoto- tai vesivahinko?

Vakuutuksesta korvataan rakennuksen kiinteän LVISA-laitteen, -tekniikan tai -putkiston tai niihin kytketyn käyttölaitteen, kuten pesukoneen tai astianpesukoneen, äkillisen ja ennalta arvaamattoman rikkoutumisen tai äkillisen ja ennalta arvaamattoman viemärin tukkeutumisen seurauksena syntyneen vuodon aiheuttama välitön esinevahinko.

Voit tarkistaa oman vakuutusturvasi Oma Palvelusta.

Toimi näin vuoto- tai vesivahingon sattuessa

1. Vuotovahingon sattuessa pyri ensin rajoittamaan vahinkoa ja estä lisävahingot

Vuotovahingon sattuessa pyri ensin rajoittamaan vahinkoa sulkemalla vuotava hana, vesiputken sulkuventtiili ja tarvittaessa päävesijohto. Kuivaa lattialle valunut vesi huolellisesti. Tilaa LVI-liikkeestä paikalle korjaaja ja pyydä häntä korjaamaan tai tulppaamaan vuotava putki tai laite. Säilytä itselläsi kuitit korjaustyöstä aiheutuneista kustannuksista. Älä hävitä rikkoutunutta osaa tai laitetta ennen kuin olet saanut korvauspäätöksen.

Mikäli vuodon on aiheuttanut rikkoutunut kodinkone, ilmoita meille laitteen merkki, malli, hankintavuosi ja uuden vastaavan laitteen hankintahinta. Älä hävitä rikkoutunutta kodinkonetta ennen kuin olet saanut meiltä korvauspäätöksen. Usein pyydämme toimittamaan laitteesta korjaajan laatiman kirjallisen kustannusarvion vahingon syyn ja korjauskustannusten selvittämiseksi ja olemme tällöin sinuun yhteydessä.

2. Tee vahinkoilmoitus

Tee vahinkoilmoitus Oma Palvelussa. Vahinkoilmoituksessa voit kertoa vahingon laajuudesta tarkemmin, liittää ilmoitukseen valokuvia vahingosta, sekä ilmoittaa rikkoutunutta vastaavan uuden kodinkoneen tiedot. Jos olet vakuuttanut meillä asuinrakennuksesi, vakuutusyhtiö tilaa tarvittaessa rakennukselle vahinkokartoituksen vahingon syyn, - laajuuden ja tarvittavien korjaustoimenpiteiden selvittämiseksi, kun vahinkoilmoitus on tehty. Vakuutusyhtiön tilaamasta tutkimuksesta aiheutuneet kustannukset korvataan vahingon selvittelykuluna. Jos kodissasi ei voi asua vahingon johdosta, lue tarkempia ohjeita asumisen keskeytymisestä.

3. Käsittelemme ilmoittamasi vahingon

Ilmoitamme, kun vahinko on käsitelty ja annamme sinulle samalla kirjallisen korvauspäätöksen sekä jatkotoimintaohjeet. Yleensä korjaustyö tilataan vahingon kartoittaneelta taholta. Työn tilaajana toimii aina vakuutuksenottaja. Vakuutusyhtiölle tulee toimittaa vakuutuksenottajan hyväksymä lasku liitteineen, jonka perusteella vakuutusyhtiön hyväksymä osuus laskusta voidaan suorittaa korjaustyön tehneelle taholle. Mikäli tarvitsemme lisäselvityksiä ennen ratkaisun tekoa, otamme sinuun yhteyttä.

Oma Palvelussa hoidat vahinkoasioitasi 24/7

Ilmoita vahingosta helpoiten verkossa - ilman jonotusta.

Yhteystiedot

Etkö löytänyt etsimääsi? Älä turhaan vaivaa päätäsi. Autamme mieluusti.

Chat-palvelu arkisin 9-15.30

Chat palvelee sinua vakuutuksiin liittyvissä asioissa.