Siirry sisältöön

Takaisin

Vakuutuksen perusasioita

Vakuutussopimus ja vakuutuskirja

Vakuutusturvasi perustuu vakuutus- sopimukseen, joka rakentuu vakuutus- ehdoista, vakuutuskirjasta ja vakuutusta ottaessasi tekemistäsi valinnoista. Vakuutusturvan laajuus, omavastuun määrä ja vakuutuksen hinta perustuvat tekemiisi valintoihin.

Vakuutuskirjassa kerrotaan vakuutus- sopimuksen keskeinen sisältö ja vakuutettu omaisuus. Tutustu aina huolella vakuutuskirjaan ja vakuutuksen ehtoihin, sillä ne yhdessä muodostavat vakuutuksesi sisällön.

Vakuutuksen alkaminen ja päättyminen

Vakuutus tulee voimaan heti tai valitsemanasi ajankohtana mutta aikaisintaan silloin, kun teet vakuutushakemuksen verkkopalvelussa tai puhelimitse.

Vakuutus voi päättyä esimerkiksi

  1. ennalta sovittuna ajankohtana, jos vakuutus on määräaikainen
  2. jos irtisanot vakuutuksen kirjallisesti
  3. jos laiminlyöt vakuutusmaksun maksamisen.

Muutokset sopimuksessa

POP Vakuutus tiedottaa vuosittain, jos sopimuksen sisältöön tai maksuihin tulee oleellisia muutoksia. Sinun puolestasi on ilmoitettava, jos esimerkiksi muutat ulkomaille tai tapahtuu muita muutoksia, jotka voivat vaikuttaa vakuutusmaksuun tai vakuutuksen perusteella maksettaviin korvauksiin.

Maksut on hoidettava ajallaan

Vakuutuksen lasku tulee sinulle hyvissä ajoin, viimeistään 30 vuorokautta ennen eräpäivää. Jos laskua tai osaa siitä ei ole maksettu eräpäivään mennessä, lähetetään muistutus. Jos muistutuslaskuakaan ei makseta, POP Vakuutus lähettää irtisanomisilmoituksen. Silloin on vielä 14 vuorokautta aikaa laskun maksamiseen. Vakuutusmaksu peritään koko siltä ajalta, kun vakuutus on ollut voimassa eli irtisanomisajan loppuun saakka.

Korvauksen hakeminen

Vahingosta kannattaa ilmoittaa mahdollisimman pian. Voit ilmoittaa vahingosta verkkopalvelussa, puhelimitse tai halutessasi myös postitse.

Korvausta haettaessa tarvitaan tietoja vahinkotapahtumasta ja vahingoittuneesta henkilöstä tai omaisuudesta. Korvausta hakiessasi kerromme, mitä tietoja tarvitsemme korvauspäätöksen tekemiseksi.

Oikeus vakuutuskorvaukseen voi vanhentua. Korvausta on haettava vuoden kuluessa siitä, kun korvauksen hakija on saanut tietää vakuutuksen voimassaolosta, vakuutustapahtumasta ja siitä aiheutuneesta vahinkoseuraamuksesta. Joka tapauksessa korvausvaatimus on esitettävä kymmenen vuoden kuluessa vakuutustapahtumasta tai, jos vakuutus koskee vahingonkorvausvelvollisuutta, vahinkoseuraamuksen aiheutumisesta.

Muutoksen hakeminen

Jos olet tyytymätön saamaasi päätökseen, kannattaa sinun olla ensin yhteydessä meihin. Maksutonta apua asiasi selvittämiseen saat lisäksi Vakuutus- ja rahoitusneuvonnasta ja Vakuutuslautakunnasta sekä kuluttajariitalautakunnasta.

Vakuutus- ja rahoitusneuvonta ja Vakuutuslautakunta
Porkkalankatu 1, 00180 Helsinki
puhelin 09 6850 120
fine.fi

Kuluttajariitalautakunta
Hämeentie 3, PL 306, 00531 Helsinki
puhelin 029 566 5249
kuluttajariita.fi

Voit saattaa asiasi myös käräjäoikeuden ratkaistavaksi. Kanteen voit nostaa kotipaikkasi, vahinkopaikan tai Espoon käräjäoikeudessa kolmen vuoden kuluessa antamastamme päätöksestä.

Luottamuksellisten tietojen käsittely

Vakuutustoimintaan liittyy asiakkaiden henkilötietojen käsittelyä. Hankimme tarvittavia tietoja asiakkaalta itseltään, hänen valtuuttamiltaan tahoilta, kuten hoitolaitoksilta, julkisista viranomaisten pitämistä rekistereistä ja Suomen Asiakastieto Oy:n ylläpitämästä luottotietorekisteristä.

Käsittelemme henkilötietoja henkilötietolain ja vakuutuslainsäädännön mukaisesti ja huolehdimme asiakkaidemme yksityisyyden suojasta.

Asiakaspalvelun laadun varmistamiseksi tallennamme asiakkaiden kanssa käydyt puhelinkeskustelut.

Finanssivalvonta valvoo yhtiön toimintaa

Suomen Vahinkovakuutus Oy:n toimintaa valvova viranomainen on Finanssivalvonta.