Toimintaohjeita avuksesi, kun matkalla sattuu ja tapahtuu
Jos lähtöselvitetyt matkatavarasi rikkoutuvat ja vastuussa on EU-maan lentoyhtiö, hae korvausta ensisijaisesti lentoyhtiöltä. Niiltä osin, kun lentoyhtiö ei maksa korvausta, tai ole vastuussa vahingoista voit hakea korvausta kotivakuutuksen matkatavaraturvasta tai matkavakuutuksestasi.
Voit tarkistaa oman vakuutusturvasi Oma Palvelusta.
1. Selvitä vahingoittuneen omaisuuden tarkat tiedot
Selvitä omaisuuden merkki, malli, hankintavuosi ja uuden vastaavan hankintahinta. Selvitä myös, voiko omaisuutta korjata, sillä ensisijainen korvausperuste on aina korjaaminen. Mikäli matkatavarat tuhoutuivat EU-maan lentoyhtiön lennolla, hanki vakuutusyhtiön korvauspäätöstä varten lentoyhtiön korvauspäätös rikkoutuneista matkatavaroista.
2. Tee vahinkoilmoitus
Tee vahingosta ilmoitus Oma Palvelussa ja liitä ilmoitukseen rikkoutuneiden tavaroiden mahdolliset osto- tai korjauskuitit ja kopiot matkalipuista. Mikäli matkatavarat tuhoutuivat EU-maan lentoyhtiön lennolla, liitä ilmoitukseen myös lentoyhtiön korvauspäätös siitä, miksi he eivät korvaa aiheutuneita vahinkoja. Vahinkoilmoitus voidaan käsitellä sujuvasti, kun annat meille mahdollisimman tarkat tiedot ilmoittaessasi vahinkoa.
Merkitse ilmoitukseen vahingoittuneen omaisuuden merkki, malli ynnä muut tarkentavat mallitiedot, kuten puhelimen muistin koko, hankintavuosi, sekä uuden vastaavan hankintahinta tai mahdollisten korjauskustannusten suuruus.
3. Käsittelemme ilmoittamasi vahingon
Ilmoitamme, kun vahinko on käsitelty ja lähetämme sinulle korvauspäätöksen. Mikäli tarvitsemme lisäselvityksiä ennen ratkaisun tekoa, otamme sinuun yhteyttä.