Siirry sisältöön

Matkatavarat myöhästyivät lennolta tai katosivat

Katosiko tai myöhästyikö lähtöselvitetty matkatavarasi lennolta?

Jos lähtöselvitetyt matkatavarat viivästyvät tai katoavat, ja kyseessä on EU-maan lentoyhtiö, hae korvausta ensisijaisesti lentoyhtiöltä tai matkanjärjestäjältä. Myöhästyneiden matkatavaroiden osalta korvausta tulee hakea lentoyhtiöltä kirjallisesti mahdollisimman pian, kuitenkin viimeistään 21 päivän kuluessa siitä, kun matkustaja on saanut myöhästyneet matkatavarat takaisin. Välttämättömyystarvikkeiden hankintakuluja voidaan korvata hankintatositteita vastaan, kun asianmukaisesti kuljetettavaksi jätetty matkatavara myöhästyy vähintään 8 tuntia vakuutetun ulkomaan matkakohteeseen saapumisesta.

Voit tarkistaa oman vakuutusturvasi Oma Palvelusta.

Toimi näin, kun matkatavarasi ovat kadonneet tai myöhästyneet lennolla

1. Selvitä ensin, korvaako lentoyhtiö tai matkanjärjestäjä aiheutuneita kuluja

Toimita vakuutusyhtiön korvauspäätöstä varten vahinkoilmoituksen lisäksi lentoyhtiöltä, matkanjärjestäjältä tai rahdinkuljettajalta saatu korvauspäätös. Niiltä osin, kun lentoyhtiö, matkanjärjestäjä tai rahdinkuljettaja ei maksa korvausta, voit hakea korvausta kotivakuutuksen matkatavaraturvasta tai matkavakuutuksestasi. Säilytä välttämättömyystarvikkeiden hankkimisesta aiheutuneista kuluista kuitit ja liitä ne vahinkoilmoitukseen.

2. Tee vahinkoilmoitus

Tee vahingosta ilmoitus Oma Palvelussa ja liitä ilmoitukseen lentoyhtiön selvitys siitä, miksi lentoyhtiö tai matkanjärjestäjä ei korvaa aiheutuneita kuluja. Vahinkoilmoitus voidaan käsitellä sujuvasti, kun annat meille mahdollisimman tarkat tiedot ilmoittaessasi vahinkoa. Vahinkoilmoitukseen tulee liittää välttämättömyystarvikkeiden ostokuitit ja kopiot matkalipuista.

Merkitse ilmoitukseen omaisuuden merkki, malli ynnä muut tarkentavat tiedot, kuten puhelimen muistin koko, hankintavuosi ja uuden vastaavan tuotteen hankintahinta.

3. Käsittelemme ilmoittamasi vahingon

Ilmoitamme, kun vahinko on käsitelty ja lähetämme sinulle korvauspäätöksen. Mikäli tarvitsemme lisäselvityksiä ennen ratkaisun tekoa, otamme sinuun yhteyttä.

Oma Palvelussa hoidat vahinkoasioitasi 24/7

Ilmoita vahingosta helpoiten verkossa - ilman jonotusta.

Yhteystiedot

Etkö löytänyt etsimääsi? Älä turhaan vaivaa päätäsi. Autamme mieluusti.

Chat-palvelu arkisin 9-17

Chat palvelee sinua vakuutuksiin liittyvissä asioissa.