Jos lähtöselvitetyt matkatavarat viivästyvät tai katoavat, ja kyseessä on EU-maan lentoyhtiö, hae korvausta ensisijaisesti lentoyhtiöltä tai matkanjärjestäjältä. Myöhästyneiden matkatavaroiden osalta korvausta tulee hakea lentoyhtiöltä kirjallisesti mahdollisimman pian, kuitenkin viimeistään 21 päivän kuluessa siitä, kun matkustaja on saanut myöhästyneet matkatavarat takaisin. Välttämättömyystarvikkeiden hankintakuluja voidaan korvata hankintatositteita vastaan, kun asianmukaisesti kuljetettavaksi jätetty matkatavara myöhästyy vähintään 8 tuntia vakuutetun ulkomaan matkakohteeseen saapumisesta.
Voit tarkistaa oman vakuutusturvasi Oma Palvelusta.
1. Selvitä ensin, korvaako lentoyhtiö tai matkanjärjestäjä aiheutuneita kuluja
Toimita vakuutusyhtiön korvauspäätöstä varten vahinkoilmoituksen lisäksi lentoyhtiöltä, matkanjärjestäjältä tai rahdinkuljettajalta saatu korvauspäätös. Niiltä osin, kun lentoyhtiö, matkanjärjestäjä tai rahdinkuljettaja ei maksa korvausta, voit hakea korvausta kotivakuutuksen matkatavaraturvasta tai matkavakuutuksestasi. Säilytä välttämättömyystarvikkeiden hankkimisesta aiheutuneista kuluista kuitit ja liitä ne vahinkoilmoitukseen.
2. Tee vahinkoilmoitus
Tee vahingosta ilmoitus Oma Palvelussa ja liitä ilmoitukseen lentoyhtiön selvitys siitä, miksi lentoyhtiö tai matkanjärjestäjä ei korvaa aiheutuneita kuluja. Vahinkoilmoitus voidaan käsitellä sujuvasti, kun annat meille mahdollisimman tarkat tiedot ilmoittaessasi vahinkoa. Vahinkoilmoitukseen tulee liittää välttämättömyystarvikkeiden ostokuitit ja kopiot matkalipuista.
Merkitse ilmoitukseen omaisuuden tarkentavat tiedot, kuten merkki, malli, hankintavuosi ja uuden vastaavan tuotteen hankintahinta.
3. Käsittelemme ilmoittamasi vahingon
Ilmoitamme, kun vahinko on käsitelty ja lähetämme sinulle korvauspäätöksen. Mikäli tarvitsemme lisäselvityksiä ennen ratkaisun tekoa, otamme sinuun yhteyttä.