Siirry sisältöön

Vakuutusyhtiö paljastaa: Rahahuolet kasvattivat vakuutuspetosten määrää koronakeväänä

Koronakevään aikana vakuutushuijauksissa on näkynyt taloustilanteen heikkeneminen. Kun lomautukset ja irtisanomiset ovat varjostaneet ihmisten arkea, on se valitettavasti näkynyt vakuutusyhtiössä kasvavina huijausyrityksinä. POP Vakuutuksen tutkintapäällikkö Paavo Niemelä kertoo, millaisia trendejä vakuutuspetoksissa on nähtävissä.

  • Julkaistu:
Rikkkoontunut kännykkä

Huijausyritykset kasvussa

Vakuutuspetoksia paljastuu vuosittain jopa kymmenien miljoonien arvosta. Digitalisaatio on tuonut nopeutta ja joustavuutta vakuutusasioiden hoitoon. Kääntöpuolena se on kuitenkin lisännyt huijausyritysten määrää. Yksi selittävä syy on tietynlainen ”kasvottomuus”, kun vahinkoilmoituksen voi naputella omalta kotisohvalta ja tarvetta kasvokkain asiointiin ei ole.

"Tämä näkyy myös meillä POP Vakuutuksella, sillä me toimimme puhtaasti digitaalisissa kanavissa. Vahvuutemme petosten torjunnassa on kuitenkin se, että vakuutustutkija ja -tarkastajat toimivat lähellä korvausrajapintaa. Tunnemme toisemme hyvin ja pystymme ketterästi tarttumaan pieniinkin huijauksen merkkeihin", Niemelä kertoo.

Koronakevät on osaltaan näkynyt vahinkoilmoitusten määrässä ja laadussa. Määrällisesti vahinkoilmoituksia on enemmän ja samalla on nähtävissä, että myös epäilyttävät tapaukset ovat kasvussa.

"Yksittäiset huijausyritykset eivät usein ole euromäärällisesti kovin suuria, mutta määrällisesti tapauksia on paljon", Niemelä jatkaa.

Ajoneuvovahingot ja elektroniikka suosituimmat petostyypit

Yleisin vakuutuspetostyyppi on edelleen ajoneuvot ja niihin kohdistuvat vahingot. Rinnalla vahvistuu kuitenkin myös toinen trendi – kotitalouksissa lisääntyvä teknologia lisää niihin liittyviä vahinkopetosyrityksiä. Esimerkiksi jos markkinoille on tulossa uusi hypetetty puhelinmalli, alkaa se näkyä vahinkoilmoituksissa särkyvinä ja kadonneina kännyköinä.

Vanhemmista puhelinmalleista halutaan eroon ja pyritään saamaan vakuutusyhtiöltä pohjakassa uuden mallin hankinnalle.

"Jos ennen voitiin yleistää, että autoihin kohdistuneissa ilkivaltatapauksissa hävisi vähintään yhdet Ray-Banit, niin nyt voisi sanoa, että kannettava kaiutin tai puhelin löytyy jokaisesta ilmoituksesta", Niemelä lisää.

Vakuutuspetoksia tekevät ihan kaikenlaiset ja kaiken ikäiset ihmiset. Suunta näyttää olevan, että iäkkäämmät ja maaseudulla asuvat tekevät hieman enemmän autoihin liittyviä huijauksia. Kaupungeissa asuvat ja nuoret henkilöt puolestaan laativat selvästi enemmän elektroniikkaan kohdistuvia tekaistuja ilmoituksia.

Mukana on usein liioittelua ja uskomattomia tarinoita

Eräässä tapauksessa asiakas ilmoitti heränneensä aamulla keittiöstä kantautuneeseen outoon ääneen. Uuni oli vahinkokertomuksen mukaan tuntemattomasta syystä syttynyt tuleen ja samalla vahingoittanut itse liettä ja sen vieressä olevia keittiötasoja. Tasoilla ollutta omaisuutta oli vahingoittunut melkoinen määrä; kaksi puhelinta, läppäri ja tabletti eli yhteensä 4000 € arvosta tavaraa. Asiakas kertoi sähkömiehen käyneen heti vahinkopaikalla.

"Yleensä epäilykset heräävät silloin, kun vahinkoilmoituksessa materian määrä on huomattavan suuri ja esimerkiksi tässä tapauksessa kaikki elektroniikka on ollut sattumalta juuri siinä, missä haaveri on tapahtunut. Ihmiset pyrkivät saamaan vakuutusyhtiöiltä apua taloushuoliinsa", Paavo Niemelä toteaa.

Mitään keittiöpaloa ei todellisuudessa ollut tapahtunutkaan. Asia selvisi vakuutusyhtiön tekemän tutkinnan perusteella. Todellisuudessa vakuutusyhtiölle annetut tiedot eivät edes sopineet ilmoitettuun vahinko-osoitteeseen.

Monesti ahneus koituu huijarin kohtaloksi

Elektroniikan ja erityisesti älylaitteiden rikkoontuminen ovat yleisimpiä vahinkoilmoituksia. Ne ovat myös hyvin yleinen vakuutuspetostyyppi. Vahingoista otetut valokuvat ja niihin liitetyt tarinat herättävät monesti epäilykset.

"Asiakas oli ottanut sattumalta kuvan ennen ja jälkeen vahingon, jossa avovaimolle ostetut kukat kaatuivat olohuoneen tv-tason ja elektroniikka-arsenaalin päälle. Vahinkoa kärsivät tv, digiboksi ja musiikkisoitin. Saimme nuo ennen ja jälkeen -kuvat korvaushakemuksen liitteinä. Asiakkaan luona käynnillä kuitenkin selvisi, että kaikki oli asunnossa ennallaan ja tavarat vahingoittumattomina omilla paikoillaan", Niemelä kertoo.

Tässäkin tapauksessa oli kyse keksitystä tapahtumien kulusta vailla todenperäisyyttä. Kaunis tarina avovaimon muistamisesta olikin kokonaan petosyritys.

Lisätietoja:

Markkinointi- ja viestintäjohtaja Jussi Rossi, 040 181 7221 jussi.rossi@suomenvahinkovakuutus.fi



POP Vakuutus on tämän hetken nopeimmin kasvava vakuutusyhtiö, joka palvelee jo 150 000 asiakasta verkossa ja puhelimitse. Ikuisen onnen ja auringonpaisteen sijasta yhtiö tarjoaa asiakkailleen vain ja ainoastaan helppoja, hyviä ja edullisia vakuutuksia. POP Vakuutus on Suomen Vahinkovakuutus Oy:n markkinointinimi. Yhtiö on osa POP Pankki -ryhmää, ja se aloitti toimintansa vuonna 2012.

Lisätiedot ja mediayhteydet

Satu Soitula

Satu Soitula

Markkinointi

  • satu.soitula@suomenvahinkovakuutus.fi